Wednesday, 6 November 2013

GURU , CIKGU , TEACHER

Assalamualaikum Dan Selamat Sejahtera Semua..
Lama Dah Tak Update Blog..
Okay, Lepas Ni Rajin Sangat Update.. Al-Maklumlahhh Blog dah Berwajah Baruu.. hoho 
Itu bukan Topic Kita Hari Ini.. =_=,
Topik Kita Berkenaan Dengan GURU..

takut tak dengan guru yang bawa rotan niee? hoho

Pernahh dengar tak perkataan GURU.. Mustahil tak pernah kan.. Dari gurulah kita dapat ilmu ^__^ 
Ada Guru Tuisyen, Guru Mengaji, Guru Taekwando, Guru Memasak, Guru Komputer.. Dan Yang paling Best Apabila Ibu atau Bapa atau kedua-duanya adalah bergelar Guru.. ^__^ 

Guru.. Guru.. Guru.. Ada apa dengan perkataan Guru? Ada apa dengan orang yang di gelar guru? Guru ialah insan mulia dan tinggi kedudukannya. Guru memiliki kebijaksanaan dalam membentuk dan mengembangkan daya keilmuan serta kebijaksanaan dalam diri muridnya untuk melahirkan generasi yang cemerlang akhlak dan peribadinya. Guru menyumbang bakti yang sangat besar dalam membimbing hidup manusia seluruhnya dengan ilmu yang diajarnya.

"Apabila meninggal dunia seorang manusia, maka terputuslah pahala amalannya kecuali 3 perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, anak soleh yang mendoakannya". (Riwayat Muslim)

Untung menjadi seorang guru tau.. (hem hemm saya bakal-bakal guru jer..belum sepenuhnya jadi guru lagi) 
Yang bestnya menjadi guru, kita boleh dapat panggilan “cikgu”. Semua orang akan panggil kita cikgu, tak kira ibubapa pelajar ker, ketua kampong ker. Best kan? Cikgu Mira atau teacher mira atau ustaz/ustazah.. Kalau korang kerja bomba, ada ka kena panggil bomba mira? Hahaha Kalau Polis, Polis Mira? Atau Posmen Mira? Tak da kann.. 

Kalau saya, saya suka dapat hadiah.. hoho Tu la keistimewaan bila jadi cikgu. Setiap tahun kita menyambut Hari Guru di sekolah. Kereta cikgu akan sarat dengan hadiah yang pelajar bagi. Bestnyeee! Lebih-lebih lagi kalau menjadi guru yang awesome, mesti banyak pelajar bagi hadiah. Famous kata kann.. hehehe Lagi best kalau hari-hari anak murid bawakan hadiah untuk saya.. hehehehe (muflis la alamatnya parents dorang)

Kenapa cikgu semua kiut? Kenapa? Kenapa? Sebaaaaaaab mereka tak stress pun.. Murid-murid sentiasa mengembirakan cikgu mereka.. Bukan setakat anak murid, anak sendiri pun merasa kasih sayang sepenuhnya dari ibu mereka. Kenapa? Sebab jadi cikgu ni banyak cuti dan kerja separuh hari jer. Hanya beberapa jam di sekolah. 
Saya pernah dengar jugak lelaki berbicara “kalau nak cari isteri, carilah yang bekerja jadi guru kerana dapat luangkan masa yang lebih bersama keluarga dan boleh pergi honeymoon lama-lama bila menjelang cuti sekolah”.. amboi amboi amboi.. part last tu suka dengar.. ho ho ho 
Kelebihan yang paling utama sekali. Ilmu adalah harta yang tidak ternilai. Tidak kiralah apa jenis ilmu sekalipun selagi ianya memberi manfaat dan diamalkan, selagi itulah ganjaran pahala akan dikecapi oleh orang yang mengajar ilmu tersebut walaupun dia telah meninggal dunia.

Sabda Nabi SAW mafhumnya :
"Bahawasaya Allah SWT, malaikat-malaikat, isi langit dan bumiNya sehinggalah semut di dalam lubang dan ikan di dalam laut, semuanya berdoa untuk orang yang mengajarkan manusia " (Riwayat Tarmidzi)

Betapa tingginya darjat seorang Guru di sisi Allah S.W.T dan Islam.


Terima Kasih Pembaca Kerana Sudi Membaca Entry Yang Tak Seberapa Ni.. Tinggalkan Jejak Anda Untuk Membuat Cadangan Atau Komplen ^___^

Saturday, 28 September 2013

CITA-CITA : DOKTOR

Assalamualaikum w.b.t.



Nama saya AYISH ZIQREE.. Saya berumur 20 tahun. ehh??? haha Saya mempunyai kelulusan kedoktoran.. ^___^

Apa itu DOKTOR?
DOKTOR tu salah satu pekerjaan. Salah satu cita-cita yang di impikan ole budak-budak..
Jadi doktor ni bagus tau..
Kenapa??
Sebab doktor membantu menyelesaikan masalah orang..

Ramai orang takut jadi doktor sebab takut darah. no no no..
jangan fikir macam tu.. niat kita nak bantu orang sakit kan...


"awak sakit apa?"
sini Doktor Ayish yang cek..


Wednesday, 11 September 2013

RABU TANPA KATA #LIMA

Assalamualaikum w.b.t.
Salam Keroppi'ans..

aku yang dulu bukanlah sekarang~
dulu ku kecil sekarang sudah besar~
la la la la la la~~

mulut menyanyi dan lenggok badan yang dipersembahankan mengikut dendangan irama mencuri perhatian orang sekeliling nya..

p/s : bermain piano salah satu cara terbaik untuk mempercepatkan daya berfikir dan boleh mengembangkan otak si cilik.. ^__^

Saturday, 7 September 2013

BONEKA

Assalamualaikum w.b.t kawan-kawan katak..
Kawan katak apa khabar? Alhamdulillah kalau kawan katak angguk kepala.. Haa, yang geleng-geleng kepala tu, jangan takut makan ubat okayy... 

APA ITU BONEKA?
(angguk kalau tahu, geleng-geleng kalau tak tahu.. hehe)
Puppet atau dalam bahasa Malaysia Boneka. Boneka ialah benda bukan hidup atau figura berupa manusia, haiwan atau apa-apa jenis benda lain untuk dianimasikan dan dimanipulasikan oleh pemain untuk persembahan. Boneka merupakan salah satu permainan tertua kerana permainan ini wujud pada zaman Yunani, Rowani  ataupun Mesir. Terdapat berbagai-bagai jenis boneka yang diperbuat daripada bermacam-macam bahan yang sesuai dengan bentuk atau kegunaannya. Penghasilan boneka tidak kenal tahap kerumitannya, yang penting kreatif. Bahan Bantu Mengajar (BBM) bagi di tadika, taska, prasekolah amat memerlukan boneka bagi menarik minat pelajar untuk belajar. Guru memainkan peranan untuk menjadi lebih kreatif bagi menarik perhatian pelajar. Belajar dengan berpandukan buku sahaja tanpa ada bahan yang menarik perhatian amatlah membosankan.

JENIS- JENIS BONEKA

Boneka Kayu
Cara guna boneka kayu ni, pegang kayu dan gerak-gerakan mengikut gerakan yang sesuai dengan cerita. Seorang boleh pegang dua boneka jika mampu melakonkan dengan watak yang berlainan.


Boneka Tali
Boneka tali ni mungkin agak mencabar bagi pelajar untuk persembahkan kerana banyak tali yang perlu di pegang dan sukar untuk mengawal pergerakan boneka tersebut. Seorang dinasihatkan memegang satu boneka sahaja supaya persembahan tidak terganggu.


Boneka Jari 
Boneka jari agak senang bagi seorang budak-budak dan menarik. Gunakan kelima-lima jari untuk buat persembahan. pastikan suara kelima-lima boneka itu tidak sama. Guru boleh mengajar mengenal bunyi haiwan dengan menggunakan boneka diatas. Sangat menyeronokkan!


Boneka Tangan
Boneka tangan selalunya guru akan persembahkan kepada murid sebuah cerita yang disertakan nyanyian. Boneka diatas menunjukkan guru menceritakan sebuah keluarga bahagia.

Boneka Tangan
Boneka tangan haiwan ni mempersembahkan sebuah cerita di dalam hutan yang terdapat pelbagai jenis haiwan. Guru memainkan peranan penting bagi menghidupkan sebuah cerita. Pelajar pasti tidak bosan! 


APABILA KANAK-KANAK YANG MENGGUNAKAN BONEKA : 
-Bergerak dan dikuasai oleh kanak-kanak itu
-Cabaran  kerana keperluan untuk menyelaraskan pertuturan dan pergerakan
-Bercakap sebagai seorang sahabat yang menerima
-Digunakan secara individu dan dalam kumpulan bermain
-Digunakan untuk meneroka personaliti orang lain
-Digunakan sebagai satu cara untuk melepaskan emosi terpendam
-Digunakan untuk mengenang kembali dan meniru pengalaman
-Dilihat sebagai aktiviti seperti dewasa 
-Digunakan untuk menghiburkan kawan
-Dibina oleh kanak-kanak


APABILA GURU MENGGUNAKAN BONEKA :

-motivasi
-Mendapat dan memegang perhatian
-Menyediakan pelbagai dalam pembentangan idea dan kata-kata
-Menyediakan model untuk meniru
-bercerita
-Menggalakkan kreativiti kanak-kanak 
-Menyediakan peluang bermain yang menggalakkan pertuturan dan motor-skill coordination
-Memperkenalkan maklumat baru
-Menggalakkan sikap positif terhadap speaking and dramatic activities.


KELEBIHAN MENGGUNAKAN BONEKA DALAM PEMBELAJARAN



  • Rumusan tujuan pembelajaran dengan jelas. Dengan demikian akan dapat diketahui, apakah tepat digunakan permainan sandiwara boneka atau sandiwara yang lain.
  •  Buatlah naskah sandiwara yang akan dimainkan secara terperinci. Dari segi dialognya, perjalanan ceritanya dan adegannya harus disusun secara cermat, sekalipun pemainnyanya dimungkinkan untuk berimprovisasi ketika memainkan boneka tersebut.
  •  Permainan boneka mementingkan gerak dari pada kata.Oleh itu, dialognya jangan terlalu panjang, dapat menjemukan penonton. Untuk anak-anak usia prasekolah, sebaiknya permainan boneka dirancang untuk banyak melibatkan dialog dengan anak pada saat permainan.
  • Permainan sandiwara boneka jangan terlalu lama, kira-kira 10 sampai 15 minit. Agar pesan khusus yang disampaikan kepada anak dalam permainan sandiwara boneka tersebut dapat difahami oleh anak-anak/penonton.
  • Hendaknya diselingi dengan nyanyian, kalau perlu penonton diajak nyanyi bersama. Bila perlu pengukuhan dengan dialog atau diskusi dengan anak-anak/penonton untuk memantapkan pesan nilai yang diajarkan.
  • Isi cerita hendaknya sesuai dengan umur dan kemampuan serta daya imaginasi anak-anak yang menonton.
  • Selesai permainan sandiwara boneka, hendaknya diadakan pengukuhan seperti soal-jawab, perbincangan atau menceritakan kembali tentang isi cerita yang disajikan.
  • Jika memungkinkan, berilah kesempatan kepada anak-anak untuk memainkannya.


TERIMA KASIH SUDI MEMBACA


Tips : boleh buat boneka sendiri kat rumah untuk anak-anak.. Ambil stokin yang dah tak digunakan.(jangan yang berbau HARUM sangat tu.. hehe ) stokin tu boleh lukis guna marker berwarna.. then boleh jadi boneka tangan! Meh cuba! 




Tuesday, 11 June 2013

RABU TANPA KATA #TIGA


Assalamualaikum Muslimin Muslimah.. Happy Wednesday all...
Bahasa Melayu : Kucing
Bahasa Inggeris : Cat
Bahasa Melayu Sarawak : Pusak 


Kadang kala Allah hantar seekor kucing untuk menguji kita sama ada kita sayang atau tidak terhadap rezeki Allah. Rezeki tersebut mungkin adalah kucing tersebut atau makanan atau kasih sayang dan perhatian... Kucing itu tidak Meminta ikan segar, tidak meminta ikan yang digoreng, tidak meminta pinggan yang cantik dan elok ketika makan, tidak meminta air untuk membasuh mulut dan tidak meminta untuk dilapkan mulutnya. 
Kucing itu hanya meminta simpati manusia untuk diberikan sisa makanan yang tidak dihabiskan... Tetapi, mengapa kita tetap tidak mahu beri sisa makanan kita kepada kucing????
Bersama-samalah kita mengingati diri sendiri, bersyukurlah kerana rezeki sedikit yang diperoleh, berkongsilah dengan sesiapa sahaja termasuk makhluk Allah yang comel, iaitu KUCING... Kelak kita akan mendapat rezeki yang lebih daripada Allah...
 InsyaAllah. Wallahu’alam..

Thursday, 30 May 2013

COLOUR SCHEMES


Young children love bright primary colors but large areas can be overwhelming. Decorating the nursery room with a subtle, calm color scheme is usually a better choice. Introducing warm colors - rose, peach or primrose - into your baby room decorating ideas will help create a feeling of coziness.
While decorating the nursery with the cool colors - aqua, mint or sky blue - can create a feeling of spaciousness. But it is probably best to keep ideas based on this color range for a room with a warm, sunny aspect.Touches of bright primary colors bring extra interest and visual stimulation. Introducing wall murals, nursery bedding sets, toys and accessories can transform a room. These are the finishing touches that can bring nursery d├ęcor alive!
*
*
BLUE
*
Is the colour of truth, serenity and harmony, by helping to soothe the mind. Blue is good for cooling, calming, reconstructing and protecting. Researchers found that children tested higher on IQ tests in rooms with blue ceilings.
*
*
YELLOW
*
is a warm colour and the colour of intellect and it is used for mental stimulation, it will help you think quicker. It is also the colour of clarity and insight . It is the brightest of all colours and has the greatest illuminating power. It is warm and cheerful and stimulates activity, communication, circulation and appetite. 
*
*
RED
*
A warm colour is the colour of energy, excitement and vitality.Red, used in a large space, can be welcoming, energising and invigorating, but it can radiate aggression. Red, in a small space, can be cozy, intimate, or claustrophobic.
*
*
GREEN
*
Green Is the colour of harmony and balance. It is good for tired nerves and it helps with the heart area. It will balance the emotions and bring about a feeling of calmness. Green is a good general healing colour.Green is a restful colour so will aid sleep, it also represents nature, and therefore promotes balance, harmony, peace, hope and stability.
*
*
PURPLE
*
Purple is a colour that will connect you with your spiritual self. It is good for mental and nervous problems. Purple is associated with noble traits such as love, truth and justice. It is dramatic, sophisticated, sensual and imaginative.
*
*
LAVENDER
*
The colour's of equilibrium. Lavender can help with spiritual healing and is used as a tranquilliser. All can aid sleep. Lavender is the colour of replenishing and rebuilding, whilst pink and mauve are restful and calming. While red may be considered an energizing colour, pink is the most calming. For this reason the California children's probation department found that violent children had fewer outbursts when placed in a pink room. 
Orange Orange is a warm colour, a social and exuberant colour and represents ripeness, warmth and happiness. If used extensively, orange can be a very forceful colour, but is also a good grounding colour. 
*
*
WHITE
*
White is the colour of purity. It will purify the body on the highest levels and will bring peace and comfort. White symbolises light, triumph, innocence and joy and it gives the effect of enlarging a space and creates an atmosphere of coolness.
*
*
BLACK
*
Black represents an absence of light and colour, but can be a deep and restful contrast. It is sophisticated, elegant, dramatic and formal and gives a feeling of solid strength. It can be powerful, aloof and intimidating.
*
*
My favourite colour is GREEN
ong kedek-kedek

Wednesday, 8 May 2013

6 RAHSIA PEMAKANAN HEBAT BAGI ANAK-ANAK


Assalamualaikum sahabat blogger.. Salam 1 Malaysia.. :)
Sekarang masih lagi terdengar isu-isu politik kan.. memang begitu, ada yang senang, ada yang susah nak terima keputusan… Kita hanya merancang, Allah S.W.T yang menentukan.. Wallahhualam.. 

Saya nak share sedikit masalah yang sering kita alami pada masa kini. Masalah Pelupa sangat tebal dalam diri saya.. orang tua-tua cakap, terlampau banyak makan semut kot.. amboihh sedap sangat ker semut tu aku nak makan.. hehhee tak kenyang pun sebab kecil jerr semut tu… :)

InsyaAllah sedikit ilmu yang saya kongsikan ini mungkin berguna dan mungkin tidak berguna bagi anda semua.. Tinggalkan jejak yerr selepas baca… komen apa yang salah, kot-kot kesalahan yang saya buat itu saya belum sedari lagi.. 

-Madu-
Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf  ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak anak-anak seperti berfikir, membaca dan merancang. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.


-Susu segar- 
Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.

-Kismis-
Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.

-Telur- 
Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Pakar-pakar kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru. Beri anak-anak sarapan telur rebus separuh masak bagi kecerdasan minda anak-anak.

-Halia- 
Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa.(saya tak pernah cuba lagi yang ini.. sebab tak reti nak makan halia..pedasss!) Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan dimakan sedikit saja pada waktu pagi. Tak sesuai bagi anak yang masih kecil sebab halia agak pedas.

-Buah Delima- 
Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.” 

SELAMAT BERAMAL KAWAN-KAWAN..

*Sumber gambar dari cik google*


Wednesday, 10 April 2013

RAHSIA IQ ANAK TINGGI DENGAN SUSU IBU

Assalamualaikum Readers..
Salam 1 Blogger.. :)
Apa khabar ibu-ibu, ayah-ayah, bakal ibu, bakal ayah dan pembaca.. Anak-anak sihat? Anak buah sihat? Anak kepada jiran sihat? Anak kepada kawan kepada adik sihat? Okay, stop.. hehe
Alhamdulillah, Syukur kepada Allah S.W.T kerana telah memberikan kita kesihatan yang baik.. 
Jiran-jiran, kawan-kawan, saudara-mara, ibu-ibu pernah tak memuji anak mereka bijak?? Semestinya pernah kan.. 
"Semalam anak saya pandai memanggil mama tau"
"Anak saya semakin sihat dan membesar dengan cepat"
"Nak tau tak, anak saya mudah mengingati apa yang dipelajarinya"
Anak awakk??? Jangan sedih..
Masing-masing ada kelebihan..
Berkemungkinan besar anak awak menjadi seorang yang soleh dan solehah di dunia dan di akhirat kelak. Amin.. Siapa tahu kan?? 
Melentur buluh biarlah dari rebungnya..

Perkembangan anak-anak ditentukan oleh kedua ibu bapa itu sendiri.. Perkembangan otak yang perlahan, sederhana dan laju mempengaruhi pembesaran mereka kelak..
Tahukah anda kajian mendapati bahawa bayi yang menyusu susu ibu sepenuhnya lebih bijak apabila mereka meningkat dewasa. Kanak-kanak tersebut didapati memiliki tahap IQ yang lebih tinggi iaitu antara tujuh hingga sepuluh peratus berbanding dengan bayi yang meminum susu formula. Angka tersebut mewakili secara keseluruhan pada beratus orang kanak-kanak dan bukannya pada individu. Oleh itu, jika anak ingin mencapai tahap kepintaran yang tinggi untuk anak-anak, mudah sahaja kerana anda perlu menyusukan bayi secara eksklusif tanpa mengeluarkan kos yang mahal. Kajian juga mendapati kanak-kanak yang menyusu susu ibu memperolehi gred yang baik semasa zaman persekolahan mereka. Selain itu, kelebihan yang diperolehi daripada susu ibu semakin meningkat bergantung kepada berapa lama bayi disusukan. Sebenarnya, daripada penyelidikan yang dilakukan mereka menemui beberapa khasiat yang ada dalam susu ibu membantu pertumbuhan otak yang lebih baik.


SMARTER FATS
Kandungan utama dalam susu ibu membantu mengembangkan lemak pada otak iaitu DHA (docasahexaenoic acid), sejenis asid lemak pada Omega-3. DHA adalah zat makanan paling penting untuk pertumbuhan, perkembangan dan penyelenggaraan tisu otak. Analisis autopsi tisu otak daripada bayi yang meminum susu ibu dan susu formula menunjukkan bayi minum susu ibu memiliki otak yang tinggi DHAnya. Selain itu, bayi yang lebih lama minum susu ibu bermakna lebih tinggi tahap DHAnya.


NUTRISI
Untuk memastikan bayi mendapat cukup khasiat untuk perkembangan otak, oleh itu adalah penting bagi ibu yang menyusukan anak memperoleh DHA yang cukup dalam diet mereka. Sumber yang kaya dengan DHA adalah ikan (terutamanya salmon dan tuna). Peningkatan DHA memberikan banyak kebaikan kepada kesihatan ibu juga.



KOLESTROL
Lemak lain yang diperlukan untuk perkembangan otak yang optimal adalah kolestrol. Susu ibu mengandungi banyak kolestrol sementara susu formula pula didapati tiada kandungan kolestrol yang diperlukan. ‘Rendah kolestrol’ mungkin berita baik untuk diet orang dewasa tetapi bagi bayi, kolestrol diperlukan sebagai komponen asas untuk menghasilkan saraf tisu dalam pertumbuhan otak.
DHA, kolestrol dan lain-lain lemak dalam susu ibu menyediakan bahan untuk menghasilkan myelin iaitu sarung lemak yang mengelilingi saraf fiber. Myelin berfungsi sebagai bahan penebat, memudahkan saraf membawa maklumat daripada sebahagian daripada otak atau badan kepada bahagian lain. Oleh itu, pentingnya lemak-lemak membina otak. Sekiranya diet ibu tidak menyediakan jumlah lemak-lemak tersebut dalam susunya, payudara dapat menyediakannya serta-merta.


SMARTER SUGARS
Laktosa adalah gula utama dalam susu ibu. Tubuh badan manusia memecahkan ia kepada dua jenis gula ringkas iaitu glukosa dan galaktosa. Galaktosa adalah zat makanan yang bernilai untuk perkembangan tisu otak. Ahli antropologi telah menunjukkan spesis mamalia yang bijak adalah mereka yang mempunyai jumlah laktosa dalam susu mereka. Susu manusia mengandungi konsentrasi laktosa yang tertinggi dalam kategori susu mamalia. Susu lembu dan sesetengah susu formula (susu lembu) mengandungi laktosa tetapi tidak sebanyak susu manusia. Susu soya dan lain-lain susu formula yang bebas laktosa langsung tidak mengandungi laktosa dan hanya gula biasa dan sirap jagung.


PERHUBUNGAN BIJAK
Ketika dua tahun pertama kehidupan bayi, otak membesar dengan pantas dan pengalaman harian bayi membantu menajamkan perkembangan otaknya. Sel otak yang dipanggil neuron, berganda dan berhubung di antara satu sama lain sehingga litaran otak menyamai wayar elektrik yang berselirat. Setiap kali bayi berinteraksi dengan persekitaran, otaknya akan membuat perhubungan baru. Oleh kerana susu ibu dihadamkan dengan pantas, maka bayi yang minum susu ibu dengan kerap akan lebih kerap berinteraksi dengan ibunya. Penyusuan susu ibu sendiri membentuk perhubungan kulit ke kulit, aliran susu yang kepelbagaian dan hubungan rapat antara ibu dan bayi adalah lebih menarik. Ia merupakan pengalaman yang lebih interaktif berbanding bayi yang menyusu botol. Ini adalah cara semula jadi untuk memastikan bayi mendapat stimulasi yang diperlukan untuk perkembangan otak yang optimal.

Para ibu bapa perlu mengetahui bahawa tiada makanan yang diperkayakan dengan DHA sebaik yang terdapat dalam susu ibu. Malahan banyak pembuat susu formula berusaha untuk menghasilkan susu yang mengandungi DHA dan ARA seperti mana zat makanan istimewa yang terdapat dalam susu ibu.
Jadi, mengapa anda bersusah payah membeli susu yang mahal jika anda berkemampuan menyusukan sendiri bayi anda tanpa perlu membayar dengan wang ringgit. Tambahan pula selain memiliki khasiat penting berikut, susu ibu turut mengandungi kelebihan yang lain.
Bagi Agama Islam tentunya telah sedia maklum seperti mana yang diterangkan dalam Al-Quran tentang fadhilat seorang ibu yang menyusukan anaknya dengan susu badan sekurang-kurangnya sehingga anak berusia dua tahun.

Jadi, semuanya bergantung kepada ibu untuk memberikan yang terbaik kepada bayi mereka. Untuk menghasilkan anak yang bijak dan pintar tentulah dari pemakanan yang sihat dan berkhasiat. Susu ibu adalah makanan awal yang terbaik untuk bayi anda.

Sumber : Mr Google yang Ohsemm

SELAMAT MALAM..
TERIMA KASIH SUDI BACA SEDIKIT INFO NI..
^_____^
ong kedek-kedek


Tuesday, 19 March 2013

RABU TANPA KATA #DUA#

Assalamualaikum w.b.t..
Hello Wordless Wednesday! 


Very CUTE on Wednesday! with his 'Geram' face.. 

Sunday, 17 March 2013

CARA TIDURKAN ANAK


Assalamualaikum w.b.t
Salam 1 Malaysia...

Ada masalah nak tidurkan bayi??
Meh baca sini..
*
*
Jap.. Jap.. Jap...
Kesempatan ni, tolong Doakan tentang Keselamatan PDRM & ATM yang berada di Lahad Datu & Semporna Sabah..
Sedekahkan Al-Fatihah kepada pejuang-pejuang kita yang telah meninggalkan kita demi menyelamatkan Negara kita..
Al-Fatihah...
*
*
Terdapat 4 cara untuk menidurkan bayi:

1 Tidur Di Buaian.
Gunakan sarung kain jarang atau jaring supaya aliran udara dapat keluar dan masuk. Lapik dengan tilam nipis dan bantal. Pastikan bayi tidak tenggelam dan hidungnya tidak tertutup dengan tilam dan bantal tersebut.

2 Tidur Di Paha
Letakkan tilam kecil dahulu sebelum meletakkan anak anda. Tepuk paha bayi sambil menggoyangkan lutut anda. Bayi akan lena sama seperti dibuai.

3 Tidur Di Dakapan.
Ada dua cara menidurkan bayi dalam dakapan. Cara berdiri dengan meletakkan kepala bayi di dada anda, peluknya dengan kemas dan berjalan sambil mendodoikannya. Satu lagi adalah dengan meniarapkan bayi di dada anda dalam keadaan anda berbaring.

4 Tidur Sendiri Atas Katil.
Baringkan bayi dan tepuk pahanya perlahan-lahan di atas katil. Cara ini paling mudah untuk anak tidur lena.

p/s: Jangan biarkan anak tidur sendirian kerana kemalangan boleh berlaku di mana-mana tanpa kita sedar. Perhatikan anak yang tidur sekurang-kurangnya 5 minit sekali bagi mengelakkan kemungkinan yang tidak diingini.. 

Sumber : Mr Google yang cerdik.. ^__^

ong kedek-kedek

Tuesday, 12 March 2013

RABU TANPA KATA #SATU#

Assalamualaikum.. 
^___^


IBU..
Benarlah Ibu Itu lebih Mengerti Perasaan Dan Laku Anak-anaknya..
Meski Jauh Terpisah Beribu Batu..
Namun Gerak Hati Ibu Seakan Dapat Membaca Diari Hidup Anak-anaknya..
Kuasa Tuhan Yang Satu..
AKU RINDU IBU.... ^__^

Friday, 22 February 2013

CONTEST SENYUMAN PALING MANIS BY SHAZRIZAL SHAHMY

Hello Readers..

Jom join contest ni..
tak susah pon.. susah lagi jawab final exam.. hik hik


Syarat-syaratnya :
Follow
Like

Pastu, buat Entry dan Link kan ..

Letak gambar Senyuman Paling Manis..
Errmmm agak susah hendak pilih gambar actually..
hik hik hik

ni bukan senyuman paling MANIS.. tapi paling BANYAK..hahaaa

SENYUMAN SAYA NAMPAK LEBIH MANIS KALAU 'SAYA SENYUM DEPAN KAMERA'..

Pantang nampak kamera.. Automatik Senyum dan Peace.. hik hik 
I like smile.. :) Senyum itu sedekah.. Jom ramai-ramai senyum..

Nak tag orang yang selalu senyum :

Thursday, 21 February 2013

RENUNG-RENUNGKAN

Assalamualaikum w.b.t ...
Salam Sejahtera.. 
Salam Jumaat..

Lama tak update blog..
Asyik join Segmen jaa memanjang kan.. 
So, hari yang mulia ni nak share satu perkara untuk kita renung-renungkan..
Semoga kita sedar dan menyedari apa yang telah kita lakukan terhadap ibu kita..
*
*
Ketika kau berumur 14 tahun,
Ibu ingin tengok rancangan agama 
sedangkan kau ingin
tengok cerita korea.
Sebagai balasannya, kau lempar
remote hingga pecah berkecai

Ketika kau berumur 15 tahun, Ibu
pulang kerja masih ingin memeluk
dan menciummu.
Sebagai balasannya, kau
jawab ..apalah mak nii..saya dah
besar, rimas laa"lalu lari kunci
pintu bilik..

Saat kau berumur 16 tahun, Ibu
membenarkan kamu
menggunakan komputer ribanya.
Sebagai balasannya, kau
menggunakan Komputer ribanya
hingga tidak ada kesempatan ia
nak menggunakannya.

Saat kau berumur 17 tahun, Ibu
sedang menunggu panggilan
telefon yang sangat penting.
Sebagai balasannya, kau
menggunakan telefon
semalaman.

Saat kau berumur 19 tahun, Ibu
Mengalirkan air mata menangis di
atas kejayaanmu dalam
peperiksaan STPM
Sebagai balasannya, kau
meraikannya hanya dengan
teman-temanmu sedangkan
dengan ibu buat endah tak
endah saja.

Saat kau berumur 20 tahun, Ibu
masih ingin berjalan bersama-
sama...
Sebagai balasannya engkau
meninggalkan ibu jauh di
belakang, malu kalau kawan-
kawan tengok.

Saat kau berumur 21 tahun, Ibu
memelukmu dengan penuh
ke syukuran saat kau lulus
pengajian tinggi mu
Sebagai balasannya, kau tanya
ibu bila hendak membelikan
hadiah untuk mu.

Saat kau berumur 40 tahun, dia
menghubungi mu untuk
memberitahu ada kenduri doa
selamat dan tahlil di rumah .
Sebagai balasannya, kau jawab,
“Ibu, saya terlalu sibuk, tidak ada
masa terluang untuk balik !”

Saat kau berumur 55 tahun, Ibu
sakit tak kebah sehingga
memerlukan perhatian mu
Sebagai balasannya, kau hantar
dan upah bibik untuk
menguruskannya.

Dan hingga suatu hari, dia
meninggal dengan tenang..
Dan tiba-tiba di satu ketika kau
teringat semua yang tidak pernah
kau lakukan untuk gembirakan
hati ibu mu..sayangnya dia telah
tiada lagi.. Jika kau menyesal pada
masa itu, tiada gunanya lagi, masa
yang berlalu takkan kembali lagi..
*
*
Syurga terletak ditelapak kaki ibu..
Sayangi lah ibu bapa anda..
Percayalahhh ibu anda juga sayang andaa.. 
Ibu mana tak sayangkan anak kan..
Yakin bahawa apa yang telah ditulis olehNya, pasti itu yang terbaik..
Wallahualam...
Mohon sedekahkan Al-Fatihah kepada ibu kawan saya yang baru saja meninggalkan kita..
Wajah dan suara nya bermain-main diminda..
Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman.Amin..
Al-Fatihah... 



Berdoalah banyak-banyak kepada ibu bapa anda..
Sesungguhnya Doa seorang anak kepada ibubapanya adalah yang terbaik..
Amin Ya Rabbil A'lamin.. 

yang mana satu mak saya? tu haaa.. yang pakai tudung coklat and baju jubah hitam tu.. yang pasti sebelah saya tuu..

Remember that.. Your mother was in a battle between life and death when she gave birth to you.. 
Love my mom... :) 

Friday, 15 February 2013

GIVEAWAY GOSSIP GIRL

Biji durian lekat dihalkum,
Assalamualaikum.. 
^______^



X perlu entry berjela
  Kopipes dan komen sahaja
  Tunggu tarikh pengumuman hadiah anda
  Hanya follow dan like AQOUSTICA ZATI

HADIAH
SATU NOVEL "SEMILIR CINTA"
5 RIBBON BROOCHES
5 HEART BOOKMARK CORNER + 10 STICK BOOKMARK
20 LAMINATED BLOGGER BOOKMARK
9 LOLLIPOP ICE CREAM

50 PEMENANG 


*SEMUA PESERTA AKAN DIMASUKKAN KE DALAM BLOGLIST + hadiah penghargaan sebab join. p/s : x mahal pun.

Saturday, 26 January 2013

PAVLOVA ong kedek-kedek

Assalamualaikum peeps..
Selamat petang.. :)
Bosan tak pepetang nih?? 
dah minum petang kerr?
meh, pekena PAVLOVA yang sedap nih..

tak terliur ka tengok ni??
Jom Try buat..
Senang jerr.. Tak sesusah berlari 100x meter tau.. hik hik 
Malas nak buat? Meh Order.. hahahaha 
Dont worry.. saya bagi resipi ekk..

Bahan-Bahan :
4 Biji Putih telur (putih telur je tau.jangan biarkan sedikit pun kuning telur termasuk dalam tu..HANCURR paclova nanti)
1/2 cawan gula kastor ( kalau tak suka manis, boleh kurangkan sedikit gula)
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh cuka (kalau saya buat, saya kurangkan ke 1/2 sudu jer) 
1 sudu teh esen vanila
*
*
Okay.. Masukkan telur dan gula..Gaul sehingga putih..
Masukkan cuka dan esen vanila..
Gaul hingga rata dan kembang..
Pastu, BAKAR... :)
*
*
Sementara tunggu Pavlova tu masak, kita boleh buat topping dan potong buah-buah  untuk bahagian atas pavlova tu.. 
*
Bahan-Bahan Topping :
1 cawan Whipping Cream
(Jangan biarkan mixer ada air. biarkan mixer kering dan lap jika basah. Kalau ada air, walaupun setitik, topping akan terbantut. )
*hati-hati apabila membuat topping.
*
*
Okay.. Pavlova yang di bakar tadi pun dah masak..
Sejukkan terlebih dahulu.
Kemudian sapukan whipping cream tadi di atas pavlova yang telah masak dibakar tadi..
Hiaskan dengan buah-buahan ikut citarasa dan sukarasa anda sendiri..
Taraaaaaa DAH SIAP..
Hidangkan dengan keluarga..
mereka pasti menyukainyaaa..
INGAT.. PAVLOVA ni sangat cerewet.. 
Yang penting, alat-alat yang digunakan untuk membuat pavlova adalah KERING...

Selamat Mencuba Readers..
ong-kedek-kedek.. :)


Friday, 18 January 2013

QUOTES #7

Happy SABTUday ...


SELAGI BELUM HALAL , KITA MASIH PUNYA JARAK.. :)  

SEGMEN SAYA BLOGGER DARI NEGERI ???

Assalamualaikum salam diberi ,
tokk tokk tokk pintu diketuk ,
Saje nak kacau memalam begini ,
Cuma nak cakap kite join Segmen APIT yang kacak!

hak hak hak hak hak
jom ketawa puas-puas..
bila baca balik pantun tu , rasa geli plak hati ni haa..
entah betul entah tidak pantun tu.. ha ha ha


Actually lama dah baca rakan blogger punya entry pasal segmen ni..
tapi saya belum ada idea lagi nak taip apa..
so, saya delay, delay, dan delay..
sampai la satu saat ni, idea melimpah ruah..
terus jari-jemari dan mulut terkumat-kamit menaip satu entry..
" SEGMEN SAYA BLOGGER DARI NEGERI??
*
*


Haaaa.. ni bendera NEGERI SARAWAK..

Saya nak menyanyi okayy lagu Sarawak.. 
*
*
Sarawak Tanah Air Ku
Negeri Ku Tanah Air Ku Sarawak
Engkaulah Tanah Pusaka Ku
Tanah Tumpah Darah Ku
Ibu Pertiwi Ku

Rakyat Hidup Mesra Dan Bahagia
Damai Muhibbah Sentiasa
Bersatu Berusaha Berbakti
Untuk Sarawak Ku Cintai

Sarawak Dalam Malaysia
Aman Makmur Rahmat Tuhan Maha Esa
Kekallah Sarawak Bertuah
Teras Perjuangan Rakyat
Berjaya Berdaulat
*
*
yeyyyy (tepuk tangan)


Haa negeri Sarawak ni la banyak berjasa dengan aku..
Sarawak tempat aku dilahirkan..
Sarawak tempat aku tinggal ..
Sarawak tempat aku mula belajar dari tak tau ABC123 sampai la tahuu..
Sarawak tetap di hatikuu..

Ingat! Sarawak ni masuk dalam Malaysia!
Ramai yang cakap Sabah Sarawak tak masuk dalam Malaysia..
sapa yang cakap tu, elok buka buku Sejarah lagi.. dan ambik exam sejarah lagi okayy! :)
*
Sarawak ni besarrrr.. 
Saya dah melancong dari Kuching ke Lawas.. 
Dari hujung ke hujung..(tengok peta yee)

*
*
Ermmm nak cerita pasal apa ekkk??
saya dah BW kat blogger yang dari Sarawak..
Kebanyakkan mereka cerita pasal makanan,tempat tinggal dan latar belakang Sarawak..
errmmmmm fikir punya fikir..
dan dah ambik keputusan..
saya nak cakap pasal bahasa Sarawak!
*
*
Hari ni saya nak jadi cikgu..
nak ajar blogger-blogger berbahasa Sarawak.. 
Kita ajar yang basic jer okayy!
Dah sedia??? 123 ! lariiii! 
oppssss! tunggu.. duduk diam-diam cikgu nak ajar ni..
*
*
SAYA/AKU --- KAMEK
KAMU/AWAK/KAU --- KITAK
MANA --- SINE
KENAPA --- KENAK
MACAM MANA --- GINE
BISING --- BISIN
YA --- AOK
TIDAK --- SIK
MAHU --- MAOK
TAK NAK --- SIK MOK
BERCINTA/COUPLE --- GEREK
TINGKAP --- PENJAN
LILIN --- DIAN
ALMARI --- SEP
BERITAHU --- PADAH
KALAU --- MUN 
DULU --- RIYA / DOLOK
SEKARANG --- KINEK TOK
NANTI --- KELAK
MEMANG --- NANG
LANTAI ---- LANTE
GURAU --- GURO / PLENTE
CAWAN / GELAS --- CANGKE
JANGAN --- IBOH
GUNA --- PAKE
CAKAP --- KLAKA 
TUMBUK --- NUTOK
ULANG ALIK --- KELANG KELUS
LEMAH --- MALEY
*
*
Okayyy..cukup lah ekk... ^____^
kalau nak tanya perkataan kat saya,tanya jerrr..
saya sedia menjawabnyaa! :)
Actually kat Sarawak ni banyak bahasa..sebab Sarawak terdapat banyak bangsa..
Antaranya Iban, melanau, kedayan, bisaya, lunbawang dan sebangainyaa..
*
*
Nampaknya Jam menunjukkan pukul 11:30 malam..
mata pun dah sepet sebab mengantuk..


GOOD NIGHT SEMUAAA
ONG KEDEK-KEDEK 
^___^


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...