Monday, 31 December 2012

CARA NAK FASIHKAN ANAK BERBAHASA INGGERIS


Hye 2013! 
Rindu 2012 -_-,
Hari ni saya nak share sikit pasal macam mana nak ajar budak-budak berbahasa inggeris.
Nak mendidik anak bukanlah satu perkara yang mudah. Tak semudah nak membentuk tanah liat.
Korang tau tak? Sekarang ni Bahasa Inggeris salah satu bahasa yang menjadi keperluan dalam kehidupan. Cerita , buku , lagu sekarang ni, tak lari dari bahasa Inggeris. So, kita mestilah pandai Bahasa Inggeris supaya tak kena tipu. Ibu Ayah tak pandai Bahasa Inggeris?Macam mana nak ajar anak plak? Don’t worry la beb.. Tu bukan masalah besar pun. Masalah sekecil kuman jer tuu.. 
Meh sini baca Tips macam mana nak selesaikan masalah tu.. 
*
*
PERTAMA : Didik anak dalam kandungan 
Ingat anak yang dalam kandungan kita tak boleh didik? Itu salah. Kita boleh pupuk minat anak terhadap bahasa Inggeris sejak mereka dalam kandungan lagi. Ibu ayah hendaklah selalu bercakap-cakap dengan mereka dalam bahasa Inggeris. Malah, Ibu ayah boleh gak menyanyi atau membaca buku cerita dalam bahasa Inggeris. Lagu Maher Zain pun banyak dalam bahasa Inggeris tau. Selalu-selalu lah dengar yerr.. Umat Islam, jangan lupa rajin-rajin baca Al-Quran dan doa-doa supaya anak dalam kandungan tenang mendengarnya. InsyaAllah..
*
*
KEDUA : One Parent One Language
Maksudnya, Ibu mestilah mahir berbahasa melayu dan ayah mestilah mahir berbahasa inggeris dan sebaliknya. Ini adil bagi kedua pihak dan membantu anak mahir kedua-dua bahasa. Jangan bimbang anak keliru dengan dua bahasa itu. Pada mulanya memang sukar anak menerimanya,tetapi lama-kelamaan anak akan berbahasa lebih fasih dan ini boleh mengembangkan perkembangan otak mereka. Ibu dan ayah juga hendaklah memberi kerjasama dalam mendidik anak. Team effort amat penting dalam menjayakan misi supaya anak fasih berbahasa dengan dua bahasa yang berbeza.
*
*
KETIGA : Keyakinan ibu bapa
Jangan jadikan kelemahan kita dalam bahasa inggeris sebagai alasan untuk tidak mendedahkan anak kepada bahasa inggeris dari peringkat awal. Ibu ayah kena yakin yang boleh mendidik anak berbahasa inggeris. Kena berkorban sikit walaupun tidak fasih. Ibu ayah boleh belajar balik seperti rujuk buku, cari maklumat di internet, baca majalah dan sebagainya.
*
*
KEEMPAT : Remove segan dan malu.
Kita tak perlulah malu untuk ajar anak dikhalayak orang ramai. Kalau orang tengok kita ajar anak berbahasa inggeris, mesti orang akan cakap, “eh eh berlagak la tu cakap inggeris.kat rumah cakap melayu plak”. Okay, kita abaikan pandangan sinis orang lain. Yang penting anak kita semakin pandai bahasa inggeris.kan?? Kalau anak dah fasih, tak menjadi masalah ibu ayah malah guru juga untuk ajar di peringkat sekolah nanti. Contohnya dalam  subjek sains, bahasa inggeris dan matematik.
*
*
KELIMA : BEDTIME STORY
Ibu ayah rajin-rajinlah bacakan buku cerita kepada anak. Ini boleh membantu untuk memupuk sikap suka membaca kepada anak-anak. Selain itu, ibu ayah juga hendaklah beli buku cerita yang menarik dan bersesuaian dengan umur mereka. Jika anak-anak menunjukkan minat pada komik, tak salah belikan mereka komik dalam bahasa inggeris. Contohnya komik Doraemon, detective conan dan sebagainya. Tapi, jangan beli komik sinchan. Terlampau banyak unsur luncah dan tak sesuai bagi budak. Boleh mengganggu pemikiran anak.
*
*
KEENAM : Menonton televisyen
Apa? Ingat tengok tv tak boleh belajar? Boleh.. tapi kena pilih rancangan. Contohnya, Astro ceria,Disney,tutor tv dan sebagainya. OhMyEnglish pun ada gak. Ibu ayah pun boleh meningkatkan ilmu dengan menonton tv. Tapi, kita tak boleh paksa anak-anak. Ini boleh menimbulkan tekanan terhadap mereka. Anak-anak ni pun pandai moody tau. Harus tau, mereka lebih suka bermain dari belajar. Oleh itu, kita ajar mereka dengan teknik belajar sambil bermain seperti menyanyi, bermain puzzle. Cari masa sesuai untuk mengajar mereka supaya mereka boleh member lebih tumpuan.
*
*
KETUJUH : Buang bahasa pelat 
Jangan gunakan bahasa bayi. Pronounce jangan pelat dan gunakan grammar yang betul. Jika anak sebut dengan sebutan yang tak betul, betulkan sebutan mereka dengan mengulanginya beberapa kali sehingga sebutan mereka betul. Lidah anak-anak mudah dibentuk dan masih lembut ketika kecil. Tidak menjadi masalah untuk kita membetulkan sebutan yang mereka lontarkan.
*
*

Kalau kita didik anak-anak dengan cara yang betul, anak-anak boleh menguasai 5 bahasa serentak. Tak percaya? Cubalah.. InsyaAllah..
Kita mesti ingat, anak-anak yang boleh menguasai bahasa dapat meningkakan IQ mereka dan mempercepatkan perkembangan otak mereka.

HAPPY NEW YEAR !

Assalamualaikum w.b.t rakan blogger..
Salam 1 Malaysia!
ong kedek-kedek!

Gelap jer langit , bermulalah BOOM BOOM BOOOOOM! 
orang main mercun.. 
Kalau dulu-dulu, Tepat pukul 12:00 barulah bagai perang dunia kedua jerr suasana.
Tapi masa kini, tak kira jam dah.. ikut dya jer nak main..
Tapi bagus gak gitu..tak ganggu orang nak tidur kalau tak main pukul 12 nanti.. 
*
*
Kita umat Islam , tak perlu lah bagai nak rak menyambut Tahun Baru ni..
Kita sepatutnya menyambut Maal Hijrah...
*
*

Apa-apa pun, HAPPY NEW YEAR kat korang yang menyambutnyee! 
Nak tau aku sambut kat mane??
Ni haaa! kat bilik! terperap..
suka gak keadaan begini daripada dok terhimpit-himpit kat bandar semata-mata tengok bunga api..
betol tak???
*
*

MANUSIA seperti SEBUAH BUKU..
MUKA DEPAN adaLah TARIKH LAHIR..
MUKA BELAKANG adaLah saat KEMATIAN..
Setiap LEMBARAN adaLah SETIAP hari daLam KEHIDUPAN yang kita Lakukan..

SEKALI TERTULIS, TIDAK akan BOLEH diUBAH semuLa..
TETAPI, seBURUK manapun HALAMAN sebeLumnya, masih TERSEDIA haLaman seLanjutnya yang PUTIH dan BERSIH...
*
*
Harapan untuk 2013 : Semoga Tahun 2013 lebih baik dari tahun 2012. Bukannya bermaksud tahun 2012 tidak baik, cuma ingin yang lebih baik dari sebelumnya.. Saya ingin menjadi seorang anak yang solehah dan ingin menjadi orang yang berguna kelak.. 
Andai hari ini hari terakhirku bergelar manusia di dunia, Izinkan aku mohon maaf kepada semua muslimin dan muslimat yang pernah aku sakiti dan lukai hati mereka tanpa aku sedari dan mereka sedari.. 

Semoga Tahun 2013 memberi kita penuh keberkatan dan Semoga Allah S.W.T memberi hidayah kepada kita.. Amin~ 
*
*
Sekali lagi , HAPPY NEW YEAR!
WELCOME 2013 and GOOD BYE 2012! 
ong kedek-kedek! 

Sunday, 30 December 2012

SEGMEN : Terjah Tahun Baru AisyahHumaira'

Assalamualaikum w.b.t..
Sebelum bermulanya tahun 2013, saya nak join segmen by Kak Niera ^__^

(xtau napa jadi hitam tu..tak pandai -_-,)

Syarat : DONE! ^__* 
Jom kengkawan blogger!
kita memeriahkan segmen ni.. 
Cepat-cepat.. Tamat pada 30/01/2013...

p/s : Serius, cantik blog Kak Niera ni... Sweet sangat! :) 

Thursday, 27 December 2012

5 CARA STUDY LAST MINUTE


Assalamualaikum w.b.t.. 
Alhamdulillah kita masih lagi boleh menghirup udara di bumi yang bersih pada hari Jumaat ini. Hari ni merupakan hari Jumaat yang terakhir bagi tahun 2012. Semoga tahun 2013 membawa penuh keberkatan kepada kita semua. Amin..
*
*
lakonan semata-mata

Semua tahu bahawa minggu ni merupakan “STUDY WEEK” bagi yang bergelar mahasiswa/mahasiswi. Minggu depan dah start “EXAM WEEK”. Ramai pelajar dah ready nak exam malah ada jugak yang belum ready(saya la tuh). Study Last Minute menjadi amalan saya setiap kali menjelang hari peperiksaan. So, saya ingin share-share sedikit bagaimana belajar last minute ni. ^__* 

1) BETULKAN NIAT
Sebelum belajar, kita mesti ada niat. Apa niat korang? Kenapa mau belajar? Kalau niat korang “kerana mau dapat semua A dan mau dapat hadiah dari parents or someone” , korang dah SALAH. Lebih baik betulkan niat korang awal-awal lagi. Niat belajar hendaklah kerana Allah. Nanti ilmu tak kekal jika niat yang kita tanam dalam diri salah. Kita belajar mestilah mendapat keberkatan dari Allah. Supaya ilmu kekal di dalam dada. Ilmu yang kita belajar bukan sekadar untuk exam tapi untuk kehidupan seharian juga.
*
*
2) PEMILIHAN MASA
Masa itu Emas. Kita seringkali mendengar tiga perkataan itu dilontarkan dari bibir orang ramai. Sesetengah tahu maksud tersirat dalam perkataan itu malang sekali mengendahkannya. Pemilihan masa sangat penting untuk memastikan minda kita ni mampu ke tak terima apa yang dibelajar nanti. Kalau kita memilih belajar dalam keadaan yang bising, adakah minda kita akan menerima sepenuhnya apa yang dibaca? Tentulah tidak kan? Sikit pun tak masuk dalam akal apa yang di baca kan? Bagi saya, minda saya akan lebih focus apabila belajar pada waktu tengah malam dan seawal pagi. Semua tahu kan waktu itu sunyi dan lebih mudah untuk belajar dan menghafal formula-formula.
*
*
3) MIND MAP/PETA MINDA
Peta minda merupakan salah satu cara untuk kita membuat nota ringkas. Tau-tau ja la kan, kalau kita study last minute ni, tak kan la nak baca buku nota yang tebal tu. Mustahil! Tapi, janganlah 100% kepada peta minda. Membaca buku yang tebal dan ayat yang panjang-panjang tu penting jugak untuk kita membina ayat time exam nanti. :) Kelebihan peta minda ialah kita boleh bawa kemana sahaja kita pergi. Peta minta boleh lipat-lipat simpan dalam poket. Tapi kan kawan-kawan, nota ringkas yang ada pada peta minda tu mestilah yang anda faham. Jangan plak buat peta minda tapi bila nak baca nanti,sendiri tak faham. Parah! Hehe Cara ni sangat berkesan terutama sekali bagi subjek yang memerlukan pembacaan yang banyak.
*
*
4) PERSEKITARAN BELAJAR
Tempat juga memainkan peranan penting yer. Kalau rumah kita bersebelahan dengan aktiviti yang sangat bising,tahan ker kita tinggal kat sana? Mesti tak kan? Mesti kita akan buat aduan jugak kan? So, persekitaran belajar pun begitu. Pemilihan tempat belajar penting untuk menaikkan semangat supaya terus belajar dan menghilangkan rasa bosan. Tempat belajar yang kemas,teratur dan bersih membolehkan kita belajar dengan tenang. Suasana yang bising boleh merencatkan proses pembelajaran kita. Lagi-lagi study last minute, memang marah jer kalau dengar bising. Bila dah marah, mood belajar pun hilang. Ini merumitkan proses pembelajaran kita. 
p/s : pastikan meja belajar menhadap kea rah kiblat ye kawan-kawan. :)
*
*
5) MINTA RESTU
Dulu zaman sekolah, sebelum exam mesti ada majlis restu ilmu. Tapi zaman Universiti , tak akan muncul lagi majlis macam tu. Kita kena datang sendiri jumpa lecture. So, minta restu kat lecture, ibubapa. Tak lupa juga, minta maaf kat kawan-kawan k. 
*
*
Info ni tak la hebat sangat. Harap-harap berguna jugak k.. ^__^ 
p/s : Lebih elok jangan la study last minute yer.. :)  

SEGMEN : ME HIJABISTA

Assalamualaikum Sahabat Blogger.. 
Jari-jemari tetiba rajin nak join segmen by CIK ANIS ^__* 
Sesiapa yang hijabista tu, meh la kita join segmen ni..

*ong kedek-kedek!*

HOW DO YOUR CHILD LEARN


Hye Readers! 
Lets read HOW DO YOUR CHILD LEARN..


The following perspective have different implications for how children develop,and therefore, the role of teachers in structuring childrens learning experience. As you will see, each perspective has both advantages and disadvantages..
*
*
- NATURE PERSPECTIVE  - 
 *Genetic makeup – the strength of genetic factors in directing children’s growth and development.
*Teacher – passive approach; role to support children “natural” learning skills.
*Positive: teacher respect and eager to support children’s natural abilities.
*Negative: teacher may make decisions about children’s learning abilities based solely upon their classroom behaviors or the statistical averages that result from standardized test.
*Negative: teacher may fail to take into account individual variations that occur in young children’s growth and development, children’s behavior outside the classroom, or influence of children’s living environments.
*
*
-NURTURE PERSPECTIVE-
“From a Nurturing Perspective, effective teaching must respect the learner’s self-concept and self-efficacy. Instructors holding Nurturing as their dominant perspective care deeply about their learners, working to support effort as much as achievement” (Pratt & Collins). Nurturing educators are dedicated to the whole person and not just the intellect of the learner. They believe fervently, that anything that threatens the self-concept hinders learning (Pratt & Collins).
*The child environment shaping the child development.
*Nurture perspective teacher – to understand the norms and expectation associated with different families, communities and cultures.
*Positive: teacher take a proactive stance in shaping children’s learning environments.
*Negative: it is difficult to construct a classroom environment that is equally supportive of every child’s home environment.
*
*
-INTERACTIONIST PERSPECTIVE-
*Nature and nurture interact to influence children’s development.
*Development is viewed as a holistic process involving the integration of all developmental domains.
*Interactionist perspective teacher have a flexible and reflective approach toward education and early learning. 
*Positive: teacher take into account the social context of children’s lives and its possible influence on their development and classroom performance.
*Negative: it is impossible to precisely identify the relative importance of all genetic factors and environmental events that influence children’s development and education.
*
*
GOOD LUCK! 
Teruskan membaca! 
Info : (topic 2) Approaches In Early Childhood Education by Assoc. Prof. Dr. Bustam Kamri (Universiti Tun Abdul Razak)


Friday, 21 December 2012

PHOTO CONTEST : BE YOURSELF ! BY HANNA NABIELLA

Assalamualaikum rakan blogger..
Dimulakan dengan Bismillahirrahmanirrahim..

Nak mulakan cerita, panjang sangattt..
Terus cerita dari Klimaks la yerr.. (padahal takder awal, takder klimaks ponn)
Semasa katak lompat-lompat pegi kat blog-blog yang cantik-cantik belaka tadi, terjumpa satu blog yang comel..(empunya blog nye pun comel gak..boleh tahan manis)hehe
Kiter nak join first contest by cik kiut miut nih.. 
kiter ponn first time gak join contest yang berunsurkan picture ni tau..*taksabaar!
termegah-megah mencari gambar yang dok dalam album tu hahh! 
Selepas berpeluh-peluh mencari, barulah menSTARTkan jari jemari untuk menaip ni adoihhh!

naaa, ni syarat yang keempat tau.. (syarat1,2,3 kiter dah laksanakan dengan sempurna)
Boleh tahan gak comel arnab ni tau..kalau saya nak kahwinkan katak saya dengan arnab ni boleh tak?? boleh kan? kan? kan? hehehe

jeng!
jeng!
Jeng!!!
ni gambar kiter yang join contest ni..
Be yourself walaupun hakikatnya Kanak-Kanak Ribena! ^__* 
(baju purple itu sayaa!) 


Be Mine! Peace with Keroppi yoo !^__*
ong kedek-kedek!

Diakhiri dengan Alhamdulillah :)
Blogger Widgets
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...