Saturday, 26 January 2013

PAVLOVA ong kedek-kedek

Assalamualaikum peeps..
Selamat petang.. :)
Bosan tak pepetang nih?? 
dah minum petang kerr?
meh, pekena PAVLOVA yang sedap nih..

tak terliur ka tengok ni??
Jom Try buat..
Senang jerr.. Tak sesusah berlari 100x meter tau.. hik hik 
Malas nak buat? Meh Order.. hahahaha 
Dont worry.. saya bagi resipi ekk..

Bahan-Bahan :
4 Biji Putih telur (putih telur je tau.jangan biarkan sedikit pun kuning telur termasuk dalam tu..HANCURR paclova nanti)
1/2 cawan gula kastor ( kalau tak suka manis, boleh kurangkan sedikit gula)
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh cuka (kalau saya buat, saya kurangkan ke 1/2 sudu jer) 
1 sudu teh esen vanila
*
*
Okay.. Masukkan telur dan gula..Gaul sehingga putih..
Masukkan cuka dan esen vanila..
Gaul hingga rata dan kembang..
Pastu, BAKAR... :)
*
*
Sementara tunggu Pavlova tu masak, kita boleh buat topping dan potong buah-buah  untuk bahagian atas pavlova tu.. 
*
Bahan-Bahan Topping :
1 cawan Whipping Cream
(Jangan biarkan mixer ada air. biarkan mixer kering dan lap jika basah. Kalau ada air, walaupun setitik, topping akan terbantut. )
*hati-hati apabila membuat topping.
*
*
Okay.. Pavlova yang di bakar tadi pun dah masak..
Sejukkan terlebih dahulu.
Kemudian sapukan whipping cream tadi di atas pavlova yang telah masak dibakar tadi..
Hiaskan dengan buah-buahan ikut citarasa dan sukarasa anda sendiri..
Taraaaaaa DAH SIAP..
Hidangkan dengan keluarga..
mereka pasti menyukainyaaa..
INGAT.. PAVLOVA ni sangat cerewet.. 
Yang penting, alat-alat yang digunakan untuk membuat pavlova adalah KERING...

Selamat Mencuba Readers..
ong-kedek-kedek.. :)


Friday, 18 January 2013

QUOTES #7

Happy SABTUday ...


SELAGI BELUM HALAL , KITA MASIH PUNYA JARAK.. :)  

SEGMEN SAYA BLOGGER DARI NEGERI ???

Assalamualaikum salam diberi ,
tokk tokk tokk pintu diketuk ,
Saje nak kacau memalam begini ,
Cuma nak cakap kite join Segmen APIT yang kacak!

hak hak hak hak hak
jom ketawa puas-puas..
bila baca balik pantun tu , rasa geli plak hati ni haa..
entah betul entah tidak pantun tu.. ha ha ha


Actually lama dah baca rakan blogger punya entry pasal segmen ni..
tapi saya belum ada idea lagi nak taip apa..
so, saya delay, delay, dan delay..
sampai la satu saat ni, idea melimpah ruah..
terus jari-jemari dan mulut terkumat-kamit menaip satu entry..
" SEGMEN SAYA BLOGGER DARI NEGERI??
*
*


Haaaa.. ni bendera NEGERI SARAWAK..

Saya nak menyanyi okayy lagu Sarawak.. 
*
*
Sarawak Tanah Air Ku
Negeri Ku Tanah Air Ku Sarawak
Engkaulah Tanah Pusaka Ku
Tanah Tumpah Darah Ku
Ibu Pertiwi Ku

Rakyat Hidup Mesra Dan Bahagia
Damai Muhibbah Sentiasa
Bersatu Berusaha Berbakti
Untuk Sarawak Ku Cintai

Sarawak Dalam Malaysia
Aman Makmur Rahmat Tuhan Maha Esa
Kekallah Sarawak Bertuah
Teras Perjuangan Rakyat
Berjaya Berdaulat
*
*
yeyyyy (tepuk tangan)


Haa negeri Sarawak ni la banyak berjasa dengan aku..
Sarawak tempat aku dilahirkan..
Sarawak tempat aku tinggal ..
Sarawak tempat aku mula belajar dari tak tau ABC123 sampai la tahuu..
Sarawak tetap di hatikuu..

Ingat! Sarawak ni masuk dalam Malaysia!
Ramai yang cakap Sabah Sarawak tak masuk dalam Malaysia..
sapa yang cakap tu, elok buka buku Sejarah lagi.. dan ambik exam sejarah lagi okayy! :)
*
Sarawak ni besarrrr.. 
Saya dah melancong dari Kuching ke Lawas.. 
Dari hujung ke hujung..(tengok peta yee)

*
*
Ermmm nak cerita pasal apa ekkk??
saya dah BW kat blogger yang dari Sarawak..
Kebanyakkan mereka cerita pasal makanan,tempat tinggal dan latar belakang Sarawak..
errmmmmm fikir punya fikir..
dan dah ambik keputusan..
saya nak cakap pasal bahasa Sarawak!
*
*
Hari ni saya nak jadi cikgu..
nak ajar blogger-blogger berbahasa Sarawak.. 
Kita ajar yang basic jer okayy!
Dah sedia??? 123 ! lariiii! 
oppssss! tunggu.. duduk diam-diam cikgu nak ajar ni..
*
*
SAYA/AKU --- KAMEK
KAMU/AWAK/KAU --- KITAK
MANA --- SINE
KENAPA --- KENAK
MACAM MANA --- GINE
BISING --- BISIN
YA --- AOK
TIDAK --- SIK
MAHU --- MAOK
TAK NAK --- SIK MOK
BERCINTA/COUPLE --- GEREK
TINGKAP --- PENJAN
LILIN --- DIAN
ALMARI --- SEP
BERITAHU --- PADAH
KALAU --- MUN 
DULU --- RIYA / DOLOK
SEKARANG --- KINEK TOK
NANTI --- KELAK
MEMANG --- NANG
LANTAI ---- LANTE
GURAU --- GURO / PLENTE
CAWAN / GELAS --- CANGKE
JANGAN --- IBOH
GUNA --- PAKE
CAKAP --- KLAKA 
TUMBUK --- NUTOK
ULANG ALIK --- KELANG KELUS
LEMAH --- MALEY
*
*
Okayyy..cukup lah ekk... ^____^
kalau nak tanya perkataan kat saya,tanya jerrr..
saya sedia menjawabnyaa! :)
Actually kat Sarawak ni banyak bahasa..sebab Sarawak terdapat banyak bangsa..
Antaranya Iban, melanau, kedayan, bisaya, lunbawang dan sebangainyaa..
*
*
Nampaknya Jam menunjukkan pukul 11:30 malam..
mata pun dah sepet sebab mengantuk..


GOOD NIGHT SEMUAAA
ONG KEDEK-KEDEK 
^___^


Saturday, 12 January 2013

BELAJAR BERJALAN


Assalamualaikum w.b.t Readers..
Selamat berhujung minggu.. 


Hari ahad merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh kebanyakkan ibubapa dan remaja dan budak-budak. Hari ahad ialah hari untuk menenangkan fikiran sebelum hari isnin untuk bersekolah,bekerja dan sebagainya.
So, ukirlah satu kenangan bersama keluarga,kawan-kawan,boyfriend/girlfriend dan jiran-jiran anda. Kenangan hari ini tidak dapat pada hari esok..Take note! : ) 
Hari ni saya nak share sedikit info untuk ibubapa yang mempunyai cahaya mata. Mungkin sedikit maklumat ni anda akan cakap SALAH atau MUSTAHIL. Apa-apapun,terima seadanya. 


Detik yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh wanita bergelar ibu dan lelaki yang sudah bergelar ayah ialah ingin menyaksikan anak mereka mula belajar berjalan.Sebelum memulakan langkah pertama, anak itu sendiri yang memainkan peranan bila masa dia sudah bersedia untuk berjalan.Paling penting ibu bapa tidak harus membandingkan keupayaan anak mereka untuk berjalan dengan anak orang lain, sebaliknya terima saja keupayaan anak itu seadanya.Lambat atau cepat, anak itu pasti akan berjalan jugak. Terpulang pada dirnya sendiri untuk memutuskan bila masa masa yang sesuai. Ada sesetengah anak yang mula belajar berjalan ketika memasuki usia setahun dan ada juga anak yang baru belajar untuk meluruskan kaki ketika usianya sudah mencapai 18 bulan.Jika anak masih belum pandai berjalan dalam usia setahun, ibu bapa tidak perlu risau selagi bayi itu membesar dengan normal. Tapi kalau mahu sedapkan hati, boleh bertanya atau mendapatkan pandangan doktor. 
*
*
Berjalan merupakan proses yang berkaitan dengan keseimbangan, perkembangan motor dan perbuatan yang tidak terlalu tergopoh-gapah. Sesetengah bayi, dapat berdiri tegak sudah satu kejayaan baginya, manakala yang lain dapat melangkahkan satu kaki ke hadapan merupakan impian yang tidak terhenti di situ saja. Sebenarnya terdapat beberapa cara ibu bapa oleh membantu bayi belajar berjalan. Galakkan bayi untuk berdiri dan berpapah pada perabot rumah untuk meningkatkan kestabilan dan membantunya belajar menyeimbangkan badan dengan betul. Apabila bayi semakin yakin, dia akan memilih untuk bergerak mengelilingi perabot untuk mencapai mainan kesukaannya.
Ibubapa semestinya mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Right?  Jadi, kena cari jalan penyelesaian yang bijak dan berkesan untuk anak-anak membesar. 
*
*


SATU : KAKI AYAM
Bukan guna kaki ayam okay. Bukan jugak makan kaki ayam. Alam semula jadi sebenarnya memberi kita lapik tapak kaki terbaik untuk kita mengekalkan keseimbangan badan. Memakaikan kasut pada anak yang baru cuba berjalan juga tindakan semula jadi, tetapi cuba biarkan anak terbiasa dengan permukaan yang berbeza-beza seperti rumput, karpet, kayu dan pasir. Ia akan menjadi pengalaman yang menarik dan mengujakan bagi anak.Mereka akan berasa seronok bagi memulakan langkah mereka. 
*
*

DUA : BABY WALKER
Alat bantuan berjalan yang mempunyai tempat duduk dan beroda ini bukan alat terbaik untuk membantu anak berjalan lebih awal. Malah ia sebenarnya boleh menyekat perkembangan semula jadi anak untuk berjalan. Ada ibubapa menganggap anak-anak yang guna walker tu bukan sahaja membantu mempercepatkan anak berjalan malah boleh buat anak itu gembira. Yalah kan, baby kalau diletak dalam walker, disorong laju-laju kan ekekeke bunyi ketawa. Bayi yang menggunakan walker cenderung bergantung kepada alat tersebut untuk bergerak dan menyeimbangkan badan. Keadaan ini menyebabkan otot yang diperlukan untuk berjalan tidak berkembang seperti sepatutnya. Gunakan baby walker dengan berwaspada memandangkan setiap tahun banyak berlaku kemalangan disebabkan alat tersebut.
*
*

TIGA : INTERAKSI
Satu dunia baru akan terbuka apabila anak boleh berdiri dan dia akan melihat sekelilingnya dengan perspektif yang baru. Sokong keterujaan itu dengan menghabiskan lebih banyak masa bersamanya dan beri galakkan untuk dia berasa lebih yakin menggerakkan atau melangkahkan kakinya.Dan apabila dia jatuh, ketawa bersamanya dan galakkannya untuk mencuba lagi. Jangan terlampau manjakan anak. Kalau anak jatuh,biarkan mereka berdiri semula. Dan beri tepukan kepada mereka agar mereka tidak merasa kesakitan jatuh tadi. Jangan terus dokong anak yang jatuh tadi. Sampai bila-bila pun tak boleh berdikari. Anak anda akan cuba mencapai semua benda apabila dia boleh berjalan. Waktu ini mungkin anda akan merindui saat-saat dia hanya berbaring, bergolek,meniarap di katil.
*
*

EMPAT : PUJIAN
Apabila anak-anak sudah pandai melangkah dan mengimbangi badan mereka, bagi pujian kepada mereka. Contoh : “Pandainya baby jalan” “Yeyy! (tepuk tangan)” “good boy/girl”. Anak-anak mungkin akan berasa seronok untuk meneruskan perjalanan mereka setelah diberi pujian. Semangat anak-anak harus diberi dari ibubapa itu sendiri.
*
*

LIMA : MEMIMPIN TANGAN
Memegang atau memimpin tangan memang dilihat cara terbaik untuk membantu anak berjalan tetapi sebenarnya menjejaskan keseimbangannya. Mereka akan berasa malas untuk meneruskan jalan kerana menganggap ada yang memimpin tangannya. Kalau mahu juga berbuat demikian cuba pegang badannya supaya tegak.Tetapi sesetengah budak lebih yakin untuk berjalan apabila dipimpin tangan mereka. Cara ini terpulang kepada ibubapa terhadap masa yang sesuai.
*
*
Thanks to read this entry! 
ong kedek-kedek!
A big thanks to Mr. google for the picture and info.. :)

Thursday, 10 January 2013

BOOKS FOR INFANTS, YOUNGER PRESCHOOL, OLDER PRESCHOOL

First of all, Assalamualaikum friends..
Salam sayyidul Aiyam.
Its Friday.. Morning Friday.. Afternoon Friday.. Night Friday..
Friday is the master of the day..

picture taken by myself at Eaton, Centre Point,Kota Kinabalu.

I want to share about selecting BOOKS FOR INFANTS, YOUNGER PRESCHOOL AND OLDER PRESCHOOL.. 
Hope you enjoy with this.. :) 


- BOOKS FOR INFANTS -
1) Colorful
2) Sturdy
3) Plastic-coated pages
4) Cardboard book
5) Cotton fabric
6) Flaps to lift
7) Rough sandpaper to touch
8) Soft furry patches to feel
9) Holes to look through
10) Sensory exploration
*
*

- BOOKS FOR YOUNGER PRESCHOOL -
1) Themes, objects, animals or people that familiar and within their range or life experience.
2) Clarity of content and story line.
3) Clear, simple illustrations or photographs with backgrounds that do not distract from the intended focus.
4) Themes concerning everyday tasks and basic human needs.
*
*

- BOOKS FOR OLDER PRESCHOOL -
1) Longer sentences with more words per sentence
2) More specificity
3) More “ing” endings on verbs
4) Increased correctness in the forms of the verb “to be”
5) Use of more auxiliray (secondary) verbs 
6) More facility with passive-voice verbs, including “did” and “been”
7) Changes in negative sentences from “No want” to “I don’t want”
8) Changes in question forms, from “Car go?” to “Where did the car go?”
9) Changes in mental categories
10) Additional clarifications in articulation of speech sounds.
*
*
*

Ni haa nak habaq sikit..
Kalau yang Jenis ini, tak guna buku.. 
moden sikit nooo..
Belajar guna Lappy..
^____^
ong kedek-kedek
byeee


Wednesday, 2 January 2013

GELAGAT SI CILIK HARI PERTAMA SEKOLAH

Hye Keropians ! 
Apa khabar? sihat? 
ong kedek-kedek!
*
*

Hari pertama masuk sekolah
tak pandai membaca mengira
tetapi cikgu begitu tabah
mengajar kami sungguh-sungguh
bermula ABC sampai Z
hitung 1 sampai 10
baru ejaan dan kira-kira
kami belajar dengan lancar
berkat kesabaran
guru bijaksana
memberi pelbagai petunjuk
hari demi hari
kamipun mengerti
pelajaran nilainya tinggi
kami ingat setiap masa
jasa guru mendidik bangsa
sambutlah ini ucapan kami
TERIMA KASIH CIKGU~~
yeyyy! (tepuk tangan! )
*
*

1st day sesi persekolahan memang menyeronokan. Lebih menyeronokan bila kita tengok gelagat si cilik yang baru melangkah masuk ke alam persekolahan. 
Macam-macam adaaa! 

Ada di antara mereka menunjukkan riak wajah ceria dan bersemangat untuk memulakan sesi persekolahan baru itu manakala sebahagian yang lain dilihat sentiasa ditemani ibu atau bapa. Kelihatan juga sebahagian murid yang menangis dan merayu kepada ibu bapa agar duduk menemani sehingga kelas tamat.
Reaksi ibu bapa pulak hanya mampu ketawa melihat gelagat anak mereka. 
*
*
Sini saya nak share sikit macam mana nak atasi masalah budak yang menangis dan takut hendak pergi ke sekolah pada hari pertama persekolahan.
*

FIRST : Ibu bapa mesti bagitau kat anak awal-awal lagi yang mereka akan pergi ke sekolah. Tujuan pergi sekolah ialah belajar , supaya pandai dan jadi orang yang berguna suatu hari kelak. Ibu bapa juga dinasihatkan jangan menipu anak-anak. Contohnya, bagitau kat anak yang ibu bapa akan menunggu mereka di luar kelas, tapi ibu bapa balik setelah anak-anak mereka bergembira. JANGAN sesekali buat begitu. keesokkan harinya anak-anak TAK AKAN ingin ke sekolah lagi jika ditipu demikian.
*

SECOND : Sebelum memulakan sesi persekolahan, anak-anak sangat mengingini semua keperluan belajar mereka BARU. Contohnya baju baru, beg baru, kasut baru, pensil box baru dan sebagainya. Semasa hendak membeli keperluan sekolah, ibu bapa hendaklah membawa anak-anak mereka sekali supaya mereka boleh memilihnya sendiri. Mereka lebih bersemangat hendak belajar apabila barang keperluan sekolah mereka mencorakkan kartun dan warna kegemaran mereka. Contohnya, jika anak perempuan sudah semestinya meminati Barbie dan pink. 
*

THIRD : Jangan manjakan sangat anak. Maksudnya, jangan pulak ibu bapa yang buat reaksi sedih konon-konon baru pertama kali berpisah. Semua ibu bapa merasakan kesedihan melihat anaknya mula berdikari dan merasakan anak mereka tak dapat jauh dari anda. Ibu bapa mesti yakinkan anak-anak. Katakan kepada anak yang mereka akan bersekolah disini tanpa ibu bapa disisi dan dia akan bertemankan cikgu serta kawan-kawan. Dan ceritakan pada mereka rutin harian mereka bergelar pelajar. Pasti mereka gembira! 
*

FOURTH : Berikan pujian kepada anak-anak. Anak-anak pulang dari sekolah tentu penat dan minta perhatian dari ibu bapa. Ibu bapa hendaklah meluangkan sedikit masa untuk anak mereka. Ibu bapa bertanyakan suasana di sekolah tadi dan memberikan pujian terhadap kelakuan yang baik yang telah dilakukan oleh si cilik. Hal ini membolehkan anak-anak tidak bosan untuk ke sekolah kerana akan ada pujian mereka terima. 
*

FIFTH : Peranan guru amat penting dalam mendidik pelajar di sekolah. Cabaran yang sangat mencabar ialah di hari pertama persekolahan. Macam-macam ragam. Ragam yang di rumah mereka bawa ke sekolah. Sebagai guru, mestilah banyak bersabar dengan karenah tu. Langkah terbaik ialah guru mesti pandai menarik perhatian pelajar supaya mereka lupa dengan ibu bapa mereka yang berada di luar kelas. Perbanyakkan permainan dalam kelas. Enjoy kan mereka dalam mereka kesedihan selepas berpisah. Budak-budak senang jer nak pujuk. 
*
*
Thanks sebab sudi baca entry ni..
walaupun saya belum mempunyai anak, saya nak share jugak entry pasal anak.. :) 
Semoga maklumat ni boleh bagi serba sedikit perubahan kepada anak dan ibu bapa..
Yuhuuuuu! sebenarnya tak sabar nak habis belajar! Nak jadi CIKGU ^^,

p/s : A very Thanks to Mr Google yang ohsem sebab gambarnyaa yaa!  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...